Medan deltagarna delade scenen med KONEs chefer bytte representanter för storföretag som IBM och ABB idéer med nystartade företag – allt samtidigt som de 15 teamen i KONEs första hackathon gick till verket. Tredagarsarrangemanget var ett slags labb där teoretisk innovation kunde flöda i en konkret miljö.
– Jag skulle säga att hackathonet var till och med bättre än jag förväntade mig.
Det finns så många nya områden som ingår i den digitala revolutionen. Eftersom vi inte kan ha alla dessa inhouse är hackathon fantastiska forum, säger Samu Salmelin, KONEs tjänste- och lösningschef på F&U, om arrangemanget på KONE People Flow Center i Hyvinkää i mars.
De största utmaningarna
En av de viktigaste konkreta uppgifterna var att hitta nya sätt att förbättra slutanvändarnas upplevelse. Hackarna ombads dessutom att fundera på hur man kan underlätta arbetet för servicetekniker och anläggningschefer samt hur en byggnad i allmänhet kan göras ”smartare”.
Det Helsingfors-baserade företaget Streamr var en av deltagarna som funderade över vilken sorts data hissarna kan samla in. – Olika data har olika kvaliteter. När man kombinerar dem får man ofta en större bild som är värdefullare än alla ursprungliga data, säger Juuso Takalainen på Streamr.
Med rätt justeringar ledde denna ”större bild” till konceptet om en telepatisk hiss, som exempelvis vet vart en boende i byggnaden vill åka innan han eller hon har tryckt på knappen. – Den telepatiska hissen var bara en av de galna idéer som kändes möjlig att genomföra, säger Juuso.
Fila på detaljerna
Genomförbarheten är viktig. Så dag två fick deltagarna möjlighet att få återkoppling på sina första idéer. – Detta gjordes för att se till att ingen tänkte i helt fel banor, och idéerna innebär faktiskt förbättringar för användarna och anläggningscheferna och underlättar teknikernas dagliga arbete, kommenterar Samu Salmelin.
Fantastiska idéer är en sak, rimliga sådana något helt annat. Ett perfekt exempel är intresset för ”sakernas internet” (internet of things) – det snackas mer och mer om det, men vi har inte sett många konkreta idéer som går att tjäna pengar på. Det vill Streamr gärna ändra på.
– Data in och ut som man sedan kan göra något vettigt med – det är det som internet of things egentligen bör handla om, men även om konceptet är lovande har det inte levererat ännu. Kanske kan den telepatiska hissen bli det stora genombrottet för hissbranschen, säger Juuso Takalainen.
Olidligt spännande
Dag tre utnämnde KONE fem finalister, och Samu Salmelin påpekade att KONE gärna vill fortsätta dialogen med samtliga eftersom de hade intressanta idéer för framtiden. Till slut var det Streamr som kammade hem segern, inte minst tack vare sin ”slående” presentation.
– Det är en unik idé som kommer att förbättra personflödet, verkligen har ett kommersiellt värde och framför allt är den genomförbar, säger Samu Salmelin. Efter det första lyckade hackathonet har KONE försiktigt börjat planera liknande arrangemang på de viktiga tillväxtmarknaderna Indien och Kina.
– Hela poängen med ett hackathon är att skapa något helt nytt. Om man är ute efter en särskild lösning skulle man anlita en konsult. Med ett hackathon löser man problem redan innan folk märker att det finns ett problem, säger Juuso Takalainen.
- 65 hackerteam ansökte till tävlingen
- 15 team, allt från högskolestudenter till befintliga nystartade företag, valdes ut till tredagarsarrangemanget
- Programmerarna använde APIer från KONE och IBM