Allt som du ser i filmer stämmer inte. I verkligheten omfattas hissar och rulltrappor av strikta krav, och de är designade med många säkerhetsfunktioner som skyddar passagerarna. Vi på KONE är engagerade i säkerheten för alla som förlitar sig på våra produkter för säker och smidig transport.
För att hålla hissarna säkra krävs gemensamma insatser från teknik- och underhållsleverantörer, fastighetsägare och användare. Först och främst kan du se till att hissfärden går smidigt till genom att följa några enkla säkerhetstips.
Låt oss knäcka några myter som råder om hissar.
Myt 1: Hissar hålls endast uppe av en enda lina som kan gå sönder så att hisskorgen med passagerarna hamnar i fritt fall.
Nu får du tänka om! Hissarna hålls upp av flera stålkablar där varje kabel klarar ensam av att hålla upp en full hisskorg. Det är högst ovanligt att ens en enda lina går av. Även om alla linorna i det näst intill omöjliga scenariot skulle gå av, kommer säkerhetsfunktioner såsom överhastighetsregulatorn att upptäcka hissens överhastighet och aktivera säkerhetsanordningar för att stoppa hissen.
Actionscener med en hiss som faller okontrollerat medan gnistor flyger från gejderna sker bara på bioduken.
Myt 2: En överfull hiss kommer att ramla ned.
Det stämmer inte. En överfull hisskorg kan normalt sett inte starta. Dörrarna förblir öppna och en signal kan ljuda till dess att tillräckligt många personer stiger ur hissen för att minska vikten. Många hissar är utrustade med teknik som effektivt instruerar passagerare att ta andra hissar för att hindra att hissen ens blir överfull till att börja med.
Myt 3: Syret kan ta slut i en hiss om den fastnar mellan två våningar.
Ta det lugnt, du kan andas ut. Hisskorgar är välventilerade. Även om landsspecifika krav kan variera, råder internationella ventilationsstandarder som måste uppfyllas så luften kan bytas ut fritt. Vissa hissar har även luftkonditionering.
Myt 4: Det är möjligt att ta sig ut till hisschaktet från hisskorgen genom en säkerhetslucka.
Säkerhets- eller räddningsluckor finns i vissa hissar för räddningsändamål, men de flesta kan endast öppnas utifrån av utbildad räddningspersonal. Passagerare ska inte under några omständigheter använda dem som nödutgång. Om du fastnar i en hiss är det säkraste du kan göra att trycka på alarmknappen (eller ringa efter hjälp med din telefon), stanna kvar och vänta på räddningshjälp.
Försök aldrig att ta dig ut på egen hand. Försök aldrig heller att bända upp hissdörrarna eftersom hissen kanske inte har stannat framför en dörröppning. Du skulle i så fall utsätta dig och dina medpassagerare för fara.
Myt 5: Att trycka på anropsknappen flera gånger gör att hissen anländer snabbare.
Ledsen att göra dig besviken, men så är inte fallet. När du trycker på knappen får hissen ditt ”anrop” och dess mjukvara bestämmer hissens rutt. Det finns både enklare och mer avancerade anropssystem, med grundidén är densamma: Ett tryck räcker för att sätta igång hissen.
När vi trycker på knappen flera gånger tror vi att vi gör något för att snabba upp processen – men i verkligheten gör det ingen skillnad. Att trycka på knappen ”stäng dörren” när vi är inne i hissen gör däremot att dörrarna stängs snabbare.
Myt 6: Hissen kan öppnas mellan två våningar.
Det raka svaret är nej. Hisskorgen kontrollerar när dörrarna öppnas vid destinationen. Om hisskorgen inte anländer till våningen, avges ingen signal som skulle få dörrarna att öppnas. Om du tvivlar, ska du inte under några omständigheter försöka att öppna dörrarna eller ta dig ut på egen hand.
Oavsett vad som händer, få inte panik. Att bli nervös gör saken bara värre, så det första du ska göra är att ta ett djupt andetag. Om du redan har kontaktat underhålls- eller räddningspersonal, stanna kvar och vänta. Samtal som gäller fastnade hissar tas alltid på allvar och KONEs fokus ligger på att rädda dig på ett säkert sätt, så snabbt som möjligt.