Viktigt med tillgänglighet
– Det viktigaste för oss är tillgängligheten. Vi har 1 200 rum och under sommaren har samtliga varit uthyrda. Då gäller det att alla hissar fungerar, säger Mikael Carlén, teknisk förvaltare på Gothia Towers i Göteborg.
Hissprojektet i Gothia Towers tre torn har varit ett omfattande projekt som löpt över flera år. Första steget var en modernisering av hissarna i första tornet, som byggdes år 2000. Under moderniseringen som gjordes 2012 bytte KONE bland annat hisskorgar, vissa mekaniska delar och styrning i tornets sju hissar. Andra tornet, som byggdes redan 1983, innebar en mer genomgripande förändring. Där skulle tornet och därmed också hissarna höjas med sex våningar parallellt med att en utanpåhängande pool monterades på fasaden, 50 meter över marken och runtomkring hissarna – samtidigt som det bodde gäster på hotellet.
– För att det inte skulle låta så mycket använde vi speciella vattenmaskiner som inte för oväsen när man borrar. Logistiken var en annan utmaning. Eftersom det inte fanns några lagringsmöjligheter i närheten hyrde vi ett stort lager i Marieholm utanför staden och körde in material varje dag, säger Ronny Schörling, projektledare på KONE.
I samband med att man utökade antalet rum på hotellet blev det helt nödvändigt att också utöka kapaciteten på hissarna. Dessa utnyttjades redan till bristningsgränsen och KONE byggde därför två extra panoramahissar på utsidan av tornet.
– Parallellt med det här började vi bygga hisschakten till tredje tornet. För att få ännu bättre kapacitet har tornet försetts med tio hissar – fem gästhissar, två panoramahissar och tre personalhissar, berättar Mikael Carlén.
Det 29 våningar höga tornet stod färdigt vid årsskiftet. Med de ytterligare 450 rum som tillkom är hotellet nu störst i Norden. I direkt anslutning till hotellet ligger också Svenska Mässan, som ingår i samma koncern. Här finns ytterligare 34 hissar och 6 rulltrappor.
– Tidigare hade vi flera olika leverantörer för service och underhåll, men för ett par år sedan beslutade vi oss för att samla allt hos en leverantör. Nu anlitar vi enbart KONE. De har avsatt en person som arbetar med oss i första hand och det känns tryggt att veta att det är samma person som återkommer och vet vad som gjorts från gång till gång, säger Mikael Carlén.