Utmaningar
- Möjliggöra förebyggande underhåll för att minimera stopptiderna och minska antal reparationer.
- Använda smarta lösningar för att minimera antalet oplanerade stopp.
- Maximera den installerade utrustningens livscykel.
Internet of Things (IoT) har blivit uppmärksammat av teknik- och affärsvärlden. Fastighetsbolaget Humlegården Fastigheter använder redan denna teknologi och har deltagit i ett av KONEs globala pilotprojekt för den nya tjänsten 24/7 Connected Services.
Företag som vill hyra förstklassiga kontorslokaler i Stockholm kontaktar Humlegården Fastigheter, fastighetsbolaget som äger lokaler i några av stadens mest exklusiva byggnader. Humlegårdens kunder förväntar sig det absolut bästa. Humlegården önskade undvika oplanerade utryckningar för sina hissar och kontaktade därför KONE år 2016 för att få hjälp att genom intelligent IoT-teknologi kunna förutse problem innan de uppstår. Humlegården, som redan sedan över tio år var en av KONEs nyckelkunder, ville gärna använda sig av de nya teknologierna. Allt detta ledde till ett av de första pilotprojekten för KONEs nya tjänst 24/7 Connected Services, där KONE, Humlegården och IBM samarbetade för att utveckla en effektiv ny lösning som möjliggör färre driftsstopp, ökad tillgänglighet och betydligt bättre förutsägbarhet.